Skoven

Vi tager i skoven mandag – torsdag med Brøchners Busser. Afgang fra børnehaven 8.30. Vi hentes i skoven 13.30. Børnene medbringer selv rygsæk med drikkedunk og skiftetøj.

Hvad kan vi i skoven og hvad giver den os af muligheder

Du finder vores Skovsted på Svendlundvej 4, Rind, 7400 Herning.

Vi tager bussen derud mandag – fredag med børnehavebørnene – stuerne én uge på skift af hinanden. På Skovstedet har vi bålhytten, læskuret, en tipi og to shelters, som er placeret rundt omkring på området, og som vi bruger til forskellige aktiviteter.

Vi har også “den gamle hestestald” oppe ved gården, som er istandsat med tekøkken, et lille toilet og et opholdsrum. Dette opholdsrum bruger vi primært, når vejret er virkeligt dårligt.

På skovdage skal dit barn have en lille rygsæk med, som han/hun selv kan bære på ryggen. I rygsækken skal der være skiftetøj alt efter vejret. Vådt tøj osv. putter vi i en pose, så du kan se, hvad der trænger til at blive skiftet ud til næste dag. Der skal også en drikkedunk (med navn på og vand i) i rygsækken. Det er en god idé at tjekke, om dit barn selv kan åbne og lukke både rygsæk og drikkedunk.

De børn, der sover middagssøvn, sover i vores shelters. Vi har liggeunderlag og soveposer i skoven. Sutter eller sovebamser kommes i rygsækken med skiftetøj.

Der er selvfølgeligt sjældent dårligt vejr i skoven – til gengæld kun dårlig påklædning. Dette er ikke en udtrådt floskel, men noget, vi som skovbørnehave tager alvorligt. Børnene lærer hurtigt, at der skal ret megen regn til, førend vi går indendøre.

På Skovstedet laver vi nogle gange mad over bål og hygger os med mange forskellige naturaktiviteter, leg og historier. Naturaktiviteter planlægger vi bl.a. ud fra Friluftsrådets materiale om ”Grønne Spirer” – et materiale, der har målrettet naturaktiviteter til temaerne i vores pædagogiske læreplan. Vi har en pædagog ansat, som er “Ildfugl” (naturformidler), som kan give inspiration til aktiviteter til både børnehave og vuggestue.

Nogle gange går vi i “Lilleskoven” – et stykke skov, som ligger ved siden af vores skov, og som vi gerne må benytte med børnene. Lilleskoven har en rigtig god, anvendelig bakke, som giver os mange timers leg 🙂

Sove i naturen

Vi har to shelters i skoven, hvor de børn, der har brug for det, kan få en middagslur i den friske luft.
Bålhytte

Vores bålhytte bruger vi som samlingssted for børnene i løbet af dagen. Der er bålaktiviteter, og det er her, vi spiser vores måltider.
Toiletforhold

På Skovstedet er der et skur med mulddas og puslebord. Der er også mulighed for at komme på et rigtigt toilet oppe ved gården.
Rum i skoven

På Skovstedet har vi også en tipi, et skur (til skiftende aktiviteter), en tarzanbane, gynge og sandkasseområde samt diverse små legehuse spredt på engen og i skoven.
Naturaktiviteter

Vi følger årets gang i naturen og har aktiviteter omkring planter, dyreliv, bål og en masse andet. Vi inddrager børnene i gøremål såsom at samle brænde, gå på “affaldstur” og små byggeprojekter.